דפים

יום שישי, אוקטובר 06, 2006

אפקטים קוליים / נטע כנה

טור אורח
אפקטים קוליים הם קולות שנוצרים באופן מלאכותי או מוקלטים בנפרד מהסרט ומוסיפים אותם אחר כך כדי להדגיש או להמחיש את המתרחש בסרט. מקורם בתיאטרון, שם היו משתמשים באמצעים מלאכותיים כדי ליצור קול של רעם בליל סערה או קול פרסות של סוס מתקרב, אבל הם שוכללו מאוד בשנות ה-20 בזכות העלייה בפופולריות הרדיו והמעבר מסרטים אילמים לסרטים עם קול.
מרבית הקולות בסרטים לא מוקלטים בעת ההסרטה. בגלל העובדה שאתר הסרטה הוא מקום מאוד רועש, בזמן ההסרטה מצמידים לשחקנים מיקרופונים ומשתדלים להקליט רק את הדיאלוגים, ואת שאר קולות הרקע משאירים לצוות הפוסט-פרודקשן.
אפקטים קוליים כוללים קולות ספציפיים שצריכים להיות מסונכרנים עם מה שקורה בסרט, כמו דלת נטרקת, מכונית נוסעת או שיקשוק כוסות זכוכית, וקולות רקע שלא מסונכרנים עם מה שקורה בסרט אלא אמורים ליצור אוירה מסוימת כמו קולות אנשים מפטפטים במסעדה (נקרא גם walla) או קול של בעלי חיים ביער.
חלק מהאפקטים מוקלטים ישירות מהמקור, כמו מכונית נוסעת או פיצוצים, וחלק מהאפקטים נוצרים באופן מלאכותי באולפן סטרילי.

אנשי המקצוע שתפקידם ליצור את האפקטים הקוליים נקראים Foley ע"ש Jack Foley שהיה עורך סאונד ב-Universal Studios. תפקידם החשוב ביותר של הפולי הוא ליצור שוב את קולות הצעדים ורישרוש הבגדים בשעת תנועה והם צריכים לסנכרן את הצעדים בדיוק עם הצעדים של השחקן תוך התחשבות בסוג הנעל (עקב, ספורט), בסוג הרצפה (עץ, שיש, אדמה) ובמצב הרוח של השחקן (כבד, איטי, מהיר).

foley

במדריך ל- Sound Effects אנשי Foley מגלים קצת מהסודות שלהם: איך עושים דהרה של סוס (בעזרת שתי קליפות קוקוס), או כלב מתנער אחרי שחייה (ע"י ניעור סמרטוט רצפה רטוב), או זרדים מתפצחים באש של מדורה (ע"י שבירת גפרורים או פיצוץ בועות בעטיפת פלסטיק).

כמובן שלא צריך להמציא את הגלגל מחדש בכל פעם, ישנן ספריות מוכנות של אפקטים קוליים למכירה בדיסקים או באינטרנט. האתר הידוע ביותר הוא Sounddogs.com ששימש כמקור לאפקטים בסרטים רבים, ויש גם את freesound project המאפשר חיפוש בעזרת תגיות.
אחד האפקטים שמוחזרו הכי הרבה פעמים הוא ה- WILHELM Scream, שהוקלט ב-1951 ע"י Warner Bros עבטר הסרט Distant Drums לסצינה בה אחד החיילים נגרר לתוך המים ע"י תנין והוכנס אח"כ בסרטים רבים, בינהם לאחרונה וואלאס וגרומיט, קינג קונג ו-cars.

אנשי ה- sound effects לאו דווקא נאמנים למציאות, אלא בעיקר נותנים לקהל את מה שהוא מצפה לשמוע. כך, תמיד כאשר מישהו שולף סכין בסרט שומעים קול של מתכת משתפשפת במתכת, אפילו אם הוא שולף אותה מהכיס; כל פעם שמישהו נופל מגבוה הוא צורח, אפילו אם הוא חסר הכרה; וכאשר כותבים טקסט על מסך מחשב שומעים קול של מכונת כתיבה. כמה מה-sound effects הפכו לסימנים מוסכמים, למשל בכל פעם שרואים צוק או הר או מקום שומם שומעים את אותה צווחה של נץ, בכל פעם שרואים טירה רדופת רוחות, היא מוארת בברק ואז שומעים את אותו הרעם שהוקלט ב-1931 בסרט פרנקנשטיין.

מאגרי sound effects-
Sound Effects Libraries
http://www.filmsound.org/sound-effects/libraries.htm
Free Sound Effects
http://www.stonewashed.net/sfx.html
כיצד עושים ועורכים אפקטים?
מדריך שכתבתי בכפינה

נטע כנה -מתכנתת בסטודיו אנימציה (Pipeline) .לפני כן אנימטורית ומעצבת תלת-ממד וכותבת הבלוג כפינה בנושא תלת-מימד ואנימציה.

2 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

יפה מאד אחי
מדריך חמוד מאד
עזרת לי!

תודה רבה..

Duba אמר/ה...

תודה :) בערך מה שחיפשתי :)
יש איזה משנה סאונד ועיוות סאונד קיים שאפשר להמליץ עליו? נמאס לי להשמע כמו פיץ העכבר...

הוספת תגובה