דפים

יום שלישי, דצמבר 19, 2006

חיפוש פטנטים "מוזיקליים" בגוגל

בשבוע שעבר הושק Google patents - מנוע חיפוש על 7 מיליון פטנטים משנת 1790 המצויים במאגר הפטנטים האמריקאי. בבלוג Music Thing לא בזבזו זמן וחיפשו פטנטים של כלי נגינה. מסתבר שמתקבלות תוצאות נוסטלגיות ומעניינות. הנה למשל הפטנט לגיטרה חשמלית של Fender מ-1958. בפוסט יש עוד הפניות היסטוריות, וגם הגולשים הוסיפו דברים מעניינים בתגובות.
אבל חוץ מכלי נגינה אפשר לחפש פטנטים (= מסמכים) הקשורים בנגנים, מערכות שמע, רדיו וכו'. אם למשל תעשו חיפוש של המילה iPod תקבלו רשימת פטנטים הקשורים במוצר הזה.

אני בפירוש מתעלמת מההיבט המשפטי-כלכלי של פטנטים (השנוי במחלוקת). כוונתי כאן לתת הדרכה קצרה בנושא על מנת שתוכלו לקרוא בהנאה על הפטנטים דרך התיאורים שלהם ולהתפעל מהתרשימים המצורפים להם. ומי ששואל עצמו אם מאגר פטנטים זה מקום רציני ולגיטימי לצרכי מחקר, התשובה היא בהחלט חיובית.

את החיפוש אפשר לעשות כרגיל לפי מילות מפתח ובחיפוש המתקדם אפשר לחפש גם לפי תאריך, הקלסיפיקציה שלו, או שם בעל הפטנט (לא בהכרח הממציא). נסו למשל לחפש את הפטנטים בבעלות Sony ותגיעו אל הווקמן האהוב.
הידד לממציא הווקמן - Kaoru Sumita
ניקח לדוגמא את הפטנט של הרמוניקה חשמלית. גוגל מציג את הפרטים הבסיסיים של הפטנט, את רשימת ההמצאות/חידושים הכלולים בו (claims), רשימה של פטנטים מאוחרים יותר שנשענו על הפטנט הנ"ל (referenced by) וכמובן אפשרות חיפוש פנימי נוחה ומדויקת בטקסט של הפטנט.
ומה רואים במסמך הפטנט עצמו? בעמוד הראשון של המסמך הרשמי תמיד יופיעו:
1. שם הפטנט – בד"כ כותרת עמומה שלא מלמדת הרבה על תוכן הפטנט (הממציא חושש שיגנבו לו את הרעיון). במקרה שלנו ההרמוניקה קיבלה את הכותרת: Input device for an electronic musical instrument. הדרך לדעת שמדובר בהרמוניקה חשמלית היא רק באמצעות התוכן והתרשימים.
2. תאריך ומספר סידורי של הפטנט
3. שם הממציא (inventor), והבעלים של הפטנט (assignee)
4. תיאור קצר של הפטנט (abstract)
5. פטנטים מוקדמים עליהם נשען הפטנט הנוכחי (References Cited)
6. שרטוט / תרשים של הפטנט
7. קלסיפיקציה (CL) – לאיזה תחום הפטנט שייך. הקוד האמריקאי של קטגוריית מוסיקה הוא 84. הנה תתי הסעיפים ורשימת הקודים המלאה של הקטגוריה כדי שתוכלו לערוך חיפושים לפיה:
http://www.uspto.gov/web/patents/classification/uspc084/defs084.htm
הפואנטה היא בעמודים הבאים של המסמך – שם תמצאו תיאור לפרטי פרטים איך בנויה ופועלת ההרמוניקה החשמלית ועשרות תרשימים וציורים.

הערת סיום: יובהר שגם לפני גוגל ניתן היה לחפש חופשי במאגר הפטנטים האמריקאי. אלא שגוגל, כרגיל, מומחים בשיווק סוגי מידע אל סדר היום שלנו ובהחלט יודעים לארוז מאגר קיים בממשק נוח וידידותי יותר עבור הגולשים. אם ממש נכנסתם לקטע ותרצו לחפור עוד, חפשו אתרים בסגנון free patents online, או מאגרי פטנטים במדינות אחרות כמו wipo הבינ"ל.

1 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

תראו מה מצאתי על Virtual Reality:
http://www.google.com/patents?spell=1&q=%22virtual+reality%22&btnG=Search+Patents

:)

הוספת תגובה